trend Salesoptimalisatie

Waarom besluit een consument een product nogmaals te kopen?

Salesoptimalisatie afbeelding

In de voedingsmiddelenindustrie kunnen salesprestaties van zowel producenten als supermarktketens sterk worden verbeterd door gericht sensorisch onderzoek in te zetten. Door producten te ontwikkelen en optimaliseren op basis van deze zintuiglijke voorkeuren, kunnen bedrijven een betere connectie maken met consumenten, wat resulteert in hogere verkoopcijfers en klantloyaliteit.

Supermarktketens kunnen ook profiteren van sensorisch onderzoek door hun assortiment en winkelervaring te optimaliseren. Producten die visueel aantrekkelijker zijn en beter ruiken of aanvoelen in de verpakking, trekken meer aandacht van consumenten.

Door nauwkeurig te testen welke smaken, texturen en geuren consumenten het meest waarderen, kunnen bedrijven producten lanceren die beter aansluiten bij de voorkeuren van hun klanten. Daarnaast helpt sensorisch onderzoek bij het innoveren van nieuwe smaken en producten, waardoor producenten zich kunnen onderscheiden in een concurrerende markt.

De winkelomzet stijgt met 10 procent als je de consumenten op de juiste manier zintuigelijk prikkelt.

Bron: marketingtribune.nl

Het stimuleren van de zintuigen door middel van geur, muziek of beelden verlengt de gemiddelde verblijfsduur van shoppers in een winkel met 6 minuten, wat bijdraagt aan een toename van impulsaankopen.

Onze diensten die hier een bijdrage in leveren:

In 2022 vond meer dan de helft van de volwassen bevolking het belangrijker dat het eten en drinken dat ze kopen goed smaakt dan dat het gezond is. Bijna 40 procent vindt het belangrijker dat de producten gezond zijn en bijna 10 procent weet het niet.

Bron: cbs.nl

Distrifoods deelt jaarlijks de wheel of retail, dé verkiezing voor de beste productintroducties van het jaar in de Nederlandse supermarktwereld. 1/3 van deze prijswinnende introducties verdween van het schap, waarbij het overzicht van 2023 ook is meegenomen. Een goed voorafgaand onderzoekt zorgt dat de failure rate verlaagd wordt.

Bron: distrifood.nl

Gericht sensorisch onderzoek stelt zowel producenten als supermarkten in staat om producten te creëren en te presenteren die perfect inspelen op de zintuiglijke voorkeuren van consumenten, wat leidt tot verbeterde verkoopprestaties.

Jan Willem Steunenberg
Praat met Jan Willem over hoe de verkoopkansen van jouw product vergroot kunnen worden aan de hand van smaakonderzoek.
Neem contact op met Jan Willem

Projecten die passen
bij dit onderwerp

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.