cases

Welke Nederlandse appel is jouw favoriet?

Opdrachtgever Fruitmasters
Services
Optimalisatie onderzoek
Benchmark onderzoek
Welke Nederlandse appel is jouw favoriet? afbeelding

De uitdaging

De ambitie van Fruitmasters is om voor elke klant een appel aan te bieden die past bij zijn of haar smaak, of om die in de toekomst te delen. De overtuiging is dat veel aankopen momenteel worden gedaan op basis van routine of prijs, terwijl er voor veel consumenten smaakvollere alternatieven beschikbaar zijn. Om hierop in te spelen was er dieper inzicht nodig in wat consumenten daadwerkelijk ervaren en waarderen. De ‘oude’ smaaksegmentatie was altijd gebaseerd op objectieve productmetingen, maar nooit op de ervaring van smaak. Inmiddels kan er gezegd worden dat bijvoorbeeld een hoge brix (suikerwaarde) niet per se als meest zoet gepercipieerd wordt. Het doel was daarom om beter inzicht te krijgen in de smaakbeleving van verschillende appelsoorten en te achterhalen welke variëteiten als vergelijkbaar worden ervaren.

De aanpak

Er zijn twee verschillende soorten onderzoeken ingezet: een sensorisch onderzoek en een hedonisch onderzoek. Bij het sensorische onderzoek is ons expert panel van 13 getrainde fijnproevers ingeschakeld om 41 verschillende appels in duplo te beoordelen aan de hand van gezamenlijk opgestelde attributen. Vervolgens zijn bij het hedonische onderzoek 25 verschillende appels door ‘de gewone consument’ getest op smaak en aroma’s tijdens een Central Location Test (CLT).

 

"Wij hebben gedurende het hele traject de samenwerking met alle mensen van Essensor als heel erg prettig ervaren: steeds erg meedenkend, oprecht nieuwsgierig en vakkundig."
Wouter Vagevuur – Commercieel Manager bij FruitMasters

Het resultaat

Het resultaat is een gedetailleerd smaakprofiel voor de appels, en daarmee een nieuwe smaaksegmentatie, die vanaf maandag 30 september 2024 middels een grootse campagne genaamd ‘Je hebt appels & je hebt appels’ is gelanceerd. Deze boodschap maakt de consument ervan bewust dat er meer appels zijn dan hun standaardkeuze, allemaal met andere eigenschappen. Centraal in de campagne staat de website waar een een test beschikbaar is om de perfecte appel voor elke consument te bepalen. Deze test helpt consumenten een breder scala aan appels te ontdekken.🍏🍎

 

 

Nieuwe smaaksegmentatie

Een verfijnd smaakprofiel voor de verschillende appelsoorten heeft geleid tot een vernieuwde smaaksegmentatie. Deze is geïntroduceerd via de campagne ‘Je hebt appels & je hebt appels’, waarin consumenten worden uitgedaagd verder te kijken dan hun vertrouwde keuze.

Ontwikkeling van smaaktest

Een Nederlandse appel is net zo lekker als een buitenlandse appel, maar dan zonder de reiskosten. Met de smaaktest op www.appelsmaaktest.nl ontdek je welke lokale appel het beste aansluit bij jouw persoonlijke voorkeur. Zo kies je moeiteloos de ideale appel voor in je winkelmandje.
Sophia Eijsman MSc
Zien hoe deze case jouw product verder kan helpen?
Neem contact op met Sophia

Bekijk nog meer projecten

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.