![Bye bye bitterness afbeelding](https://www.essensor.nl/app/uploads/2024/11/monika-borys-R1pG4nLXNCw-unsplash-scaled.jpg)
De uitdaging
Veel mensen eten te weinig groenten. Een van de redenen hiervoor is de smaak van groente. Een groot aantal groenten zoals spruitjes, witlof, en broccoli worden vaak als te bitter ervaren en daardoor minder lekker gevonden. Unilever ontwikkelde verschillende prototype kruidenmixen die de bittere smaak maskeert en zo de acceptatie van deze bittere groenten vergroot.
![](https://www.essensor.nl/app/uploads/2024/11/superkub-met-hand.png)
De aanpak
Unilever ontwikkelde vier prototype kruidenmixen. Voor de smaaktest werden deze kruidenmixen toegevoegd aan een puree van verschillende gekookte bittere groenten, waaronder spruitjes, broccoli, witlof en boerenkool. Ter referentie werd ook een mengsel van deze bittere groenten zonder kruidenmix getest. Essensor zette haar getrainde sensorische panel in. Deze panelleden zijn dé objectieve proevers van Essensor. De panelleden kregen de vijf producten ‘blind’ aangeboden. Hun opdracht was om de producten te rangschikken van minst naar meest bitter en daarbij ook intensiteitsscores toe te kennen.
Het resultaat
Het onderzoek gaf Unilever duidelijke inzichten in de richting die zij zochten. Het mengsel zonder kruidenmix bleek significant bitterder dan de andere vier prototypes. Daarnaast toonden enkele prototypes zich effectiever in het maskeren van de bittere smaken dan anderen. Dit stelde Unilever in staat om het juiste prototype te selecteren en de vervolgstap te nemen in hun ontwikkelingsproces. Unilever introduceerde de SUPERKUB in Zweden (Supertasters). Zouden Supertasters deze bittere groenten nu wel lekker vinden? Bekijk het in deze video.
![Sophia Eijsman MSc](https://www.essensor.nl/app/uploads/2024/06/PLACEHOLDER-5-214x300.png)