cases

Bye bye bitterness

Opdrachtgever Unilever
Services
Optimalisatie onderzoek
Bye bye bitterness afbeelding

De uitdaging

Veel mensen eten te weinig groenten. Een van de redenen hiervoor is de smaak van groente. Een groot aantal groenten zoals spruitjes, witlof, en broccoli worden vaak als te bitter ervaren en daardoor minder lekker gevonden. Unilever ontwikkelde verschillende prototype kruidenmixen die de bittere smaak maskeert en zo de acceptatie van deze bittere groenten vergroot.

De aanpak

Unilever ontwikkelde vier prototype kruidenmixen. Voor de smaaktest werden deze kruidenmixen toegevoegd aan een puree van verschillende gekookte bittere groenten, waaronder spruitjes, broccoli, witlof en boerenkool. Ter referentie werd ook een mengsel van deze bittere groenten zonder kruidenmix getest. Essensor zette haar getrainde sensorische panel in. Deze panelleden zijn dé objectieve proevers van Essensor. De panelleden kregen de vijf producten ‘blind’ aangeboden. Hun opdracht was om de producten te rangschikken van minst naar meest bitter en daarbij ook intensiteitsscores toe te kennen.

"De samenwerking met Essensor was snel, effectief en prettig. Hun expertise en klantgerichte benadering maakten het mogelijk om onze doelen op een vlotte en doeltreffende manier te realiseren."
Liesbeth Zandstra, Science Leader bij Unilever

Het resultaat

Het onderzoek gaf Unilever duidelijke inzichten in de richting die zij zochten. Het mengsel zonder kruidenmix bleek significant bitterder dan de andere vier prototypes. Daarnaast toonden enkele prototypes zich effectiever in het maskeren van de bittere smaken dan anderen. Dit stelde Unilever in staat om het juiste prototype te selecteren en de vervolgstap te nemen in hun ontwikkelingsproces. Unilever introduceerde de SUPERKUB in Zweden (Supertasters). Zouden Supertasters deze bittere groenten nu wel lekker vinden? Bekijk het in deze video.

Getraind sensorisch panel

Voor het rangschikken van smaak hebben wij ons getraind sensorisch panel ingezet. Bestaande uit zeer goed proevende personen, waaronder veelal Supertasters. Ons sensorisch panel heeft de kruidenmixen gerangschikt waardoor het onderzoek Unilever duidelijke inzichten gaf in de richting die zij zochten.

Superkub video

Unilever heeft de Superkub in Zweden geïntroduceerd. Samen met de lancering hebben ze een video gedeeld op Youtube over de Superkub bij fijnproevers.
Sophia Eijsman MSc
Zien hoe deze case jouw product verder kan helpen?
Neem contact op met Sophia

Bekijk nog meer projecten

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.