In 2023 is 82 procent van de consumenten bereid meer te betalen voor duurzame verpakking.
Bewustheid consument rondom duurzaamheid neem toe
Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in de keuzes die consumenten maken. De vraag naar producten met een lagere milieu-impact groeit, evenals de behoefte aan lokale, biologische en fairtrade opties. Deze veranderingen worden gedreven door een toenemend bewustzijn rondom klimaatverandering en de noodzaak om verantwoord met grondstoffen om te gaan. De voedingsindustrie speelt hierop in door duurzamere productiemethoden te omarmen en alternatieven aan te bieden die bijdragen aan een lagere CO2-uitstoot en minder verspilling, zonder concessies te doen aan kwaliteit. Productontwikkelaars staan voor de uitdaging om duurzame innovaties te ontwikkelen die zowel milieuvriendelijk zijn als voldoen aan de verwachtingen van de consument op het gebied van smaak en beleving.
Voedsel is een primaire levensbehoefte. Met 8 miljard mensen, en naar verwachting 10,4 miljard in 2100, komt bijna een kwart van alle broeikasemissies uit de food sector.
In 2023 betaalde ongeveer 30 procent van de ondervraagde consumenten 1-5 procent meer voor een duurzaam product, wat een stijging is ten opzichte van 2020. Tegelijkertijd daalde het aandeel consumenten dat meer dan 5 procent extra uitgaf aan duurzame producten vergeleken met 2020. Dit benadrukt dat prijs één van de belangrijkste factoren blijft in de aankoopbeslissingen van consumenten.
in 2023 waren 79 procent van de bedrijven in de voedingsindustrie met verduurzaming bezig.
In 2023 waren Ruim vijf op de tien Nederlanders (53 procent) van 18 jaar of ouder van mening dat hun eigen gedrag impact heeft op klimaatverandering.
Om de transitie naar een duurzamere voedselketen te versnellen, is smaakonderzoek van essentieel belang. Het waarborgen van de smaakbeleving van duurzame producten is cruciaal om te voldoen aan de verwachtingen van consumenten. Door smaakonderzoek te integreren in het ontwikkelingsproces kunnen duurzame opties worden gecreëerd die zowel smakelijk als verantwoord zijn. Dit draagt niet alleen bij aan een gezondere planeet, maar biedt consumenten ook de mogelijkheid om met genoegen te kiezen voor heerlijke, duurzame producten.