Nederlanders van 65 jaar of ouder maakten in 2023 de gezondste keuzes van voeding.
Minder suiker, zout en vet, maar wel lekker graag!
Gezondheid speelt een steeds grotere rol in de keuzes die consumenten maken. De vraag naar producten met minder vet, suiker en zout groeit, evenals de behoefte aan minder ultrabewerkte voedingsmiddelen en alcoholvrije opties. Deze veranderingen worden gedreven door een grotere bewustwording rondom gezondheid en welzijn. De voedingsindustrie reageert hierop door recepturen aan te passen en gezondere alternatieven aan te bieden zonder concessies te doen aan smaak. Productontwikkelaars worden continu uitgedaagd om voedingsmiddelen te verbeteren, waarbij voedselkeuzelogo’s zoals Nutri-Score een belangrijke rol spelen. Hierdoor worden producten doorlopend geëvalueerd op smaak, geur en textuur om te blijven voldoen aan de verwachtingen van de consument.
Bijna de helft van de bevolking let bij het kopen van eten en drinken regelmatig op voedingswaarden van het product, zoals de hoeveelheid calorieën, vetten, eiwitten, koolhydraten en zout.
in 2023 zijn in de gezondheidsenquête nieuwe vragen over voeding opgenomen. Volwassenen eten gezonder als ze ouder worden. 65 plussers kozen het minst vaak voor ongezonde snacks en suikerhoudende dranken en aten het vaakst gezonde producten, met een score van 7,5. 12- tot 18-jarigen aten het vaakst ongezond, met een score van 5,9. Deze scores lopen van 0 tot en met 10; een hogere score geeft aan dat de voeding voor deze voedingsindicator meer in lijn is met de adviezen van het voedingscentrum.
Bedrijven die voedingsmiddelen maken en verkopen moeten de samenstelling van bewerkte producten verbeteren. Daar moet minder zout, verzadigd vet en calorieën in zitten. Dat staat in de Nationale Aanpak Productverbetering, die tot 2030 loopt.
De overheid streeft naar meer gezonde voeding. In 2024 passen maar 2 van de 10 producten in een gezond eetpatroon van de Schijf van Vijf. 8 van de 10 levensmiddelen dus niet. Die verhouding moet veranderen.
Smaakonderzoek speelt een sleutelrol in het succes en de acceptatie van gezondere producten. De smaakbeleving geeft vaak de doorslag bij aankoopbeslissingen. Ongeacht de gezondheidsvoordelen, zijn consumenten minder geneigd om gezondere keuzes te maken wanneer de smaak, textuur of geur onaangenaam is. Smaakonderzoek helpt ontwikkelaars om hun producten te optimaliseren zonder afbreuk te doen aan de sensorische kwaliteit, waardoor gezondere alternatieven aantrekkelijker worden voor een breed publiek.