“ESSENSOR is een gastvrij bedrijf en hospitality zit in ons DNA. Die gastvrijheid geldt niet alleen voor onze klanten, maar ook voor onze consumenten, medewerkers, studenten, leveranciers en business partners. We gaan respectvol om met onze relaties en tonen flexibiliteit wanneer de situatie daarom vraagt.”
We helpen met het optimaliseren van producten. Zintuigen zijn onze tools
ESSENSOR Sensory & Consumer Research is dé specialist en marktleider in sensorisch onderzoek in Nederland, en heeft ook een sterke positie in Europa.
Wij ondersteunen grote bedrijven, multinationals en scale-ups in zowel de food- als non-foodsector om hun producten naar een hoger niveau te tillen. De smaak, geur, textuur en andere zintuiglijke eigenschappen zijn vaak dé sleutel tot succes. Deze bepalen of klanten keer op keer voor jouw product kiezen. En dat is toch waar het om draait?
Wil je ook jouw product prestaties verbeteren en de marktpositie versterken? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. We denken graag mee om jullie doelen te bereiken!
Een team van 20 specialisten
staat voor je klaar
Onze visie: Growing towards a society with healthy and sustainable consumer behaviour through optimized product choices
Vanuit een aangescherpte visie ondersteunen wij onze klanten met het ontwikkelen van een geoptimaliseerd productaanbod. Dus niet alleen ruimte voor het origineel, maar ook voor gezonde en duurzame alternatieven in de schappen van winkels. Het garanderen van beschikbaarheid, betaalbaarheid en een aantrekkelijke positie in de winkel leiden consumenten in de goede richting en helpen de transitie naar een duurzaam, rechtvaardig en uitgebalanceerd voedingspatroon.
Hoe bereikt ESSENSOR dit voor jou? Door slimme sensorische onderzoeksmethoden te gebruiken, die de kracht van menselijke zintuigen benutten om zo waardevolle inzichten te verkrijgen waar winnende en aantrekkelijke producten aan moeten voldoen om beter te presteren dan de concurrentie.
ESSENSOR streeft naar een samenleving met gezond en duurzaam consumentengedrag door het stimuleren van optimale productkeuzes. Met deze visie ondersteunen we onze klanten bij het ontwikkelen van een geoptimaliseerd productaanbod. Sinds 1987 zijn wij actief binnen het sensorisch marktonderzoeksdomein in Nederland en sindsdien zijn wij uitgegroeid tot autoriteit en marktleider in Nederland met onderzoekscentra in Utrecht, Wageningen en Vlaardingen. We gebruiken slimme sensorische onderzoeksmethoden die de kracht van zintuigen benutten, zodat we waardevolle inzichten bieden in wat aantrekkelijke producten nodig hebben om de concurrentie voor te blijven.
-
1 Onze merkbeloftes
Je bent welkom
-
2 Onze merkbeloftes
Inzichten van de consument op de eerste plaats
“Al onze inzet en inspanningen zijn er op gericht om relevante inzichten van de consument op te leveren. Deze stellen jou in staat om afgewogen beslissingen te nemen in jouw bedrijfsprocessen, bijvoorbeeld over productontwikkeling, productmanagement en marketing.”
-
3 Onze merkbeloftes
We delen onze kennis
“ESSENSOR verbetert al bijna 30 jaar het productontwikkelingsproces van klanten. Met ons slimme aanbod aan onderzoeksmethoden stellen we onze expertise graag beschikbaar om jouw succes te ondersteunen.”
-
4 Onze merkbeloftes
Grip op de kwaliteit
”Onze procedures zorgen voor een soepele uitvoering van al het onderzoek. Kwaliteit staat bij ons voorop, en we zijn gecertificeerd volgens de nieuwste ISO 20252:2019 norm. Deze norm stelt eisen aan zowel de opzet als de uitvoering van projecten en de algemene kwaliteitsbewaking. Als Fair Data bedrijf voldoen we aan de Fair Data Privacy Code en voeren we het Fair Data keurmerk.”
Kom je ons team versterken?
De merken waar we onderzoek voor doen
De Sustainability Goals
van Essensor
Essensor heeft vijf Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) opgesteld om actief bij te dragen aan een duurzamere wereld. Deze doelen reflecteren onze toewijding aan zowel maatschappelijke als milieuvriendelijke initiatieven. Door verantwoordelijkheid te nemen in zowel onze processen als in ons dagelijks werk, hopen we positieve impact te maken.
Het bereiken van het doel ‘Geen Honger’ is van cruciaal belang voor een duurzame toekomst. In Nederland ervaren ongeveer 450.000 mensen regelmatig honger, terwijl tegelijkertijd ongeveer een kwart van al het voedsel wordt verspild in Nederland. Bij Essensor voeren we veel smaaktesten uit met voedingsmiddelen, waardoor voedselverspilling een hoge prioriteit heeft.
Door de benodigde hoeveelheid product vooraf goed te berekenen, minimaliseren we het overschot aan producten na een smaaktest. Bovendien zorgen we, in samenwerking met de Voedselbank en in samenspraak met onze klanten, dat producten die na de testen alsnog overblijven niet verloren gaan.
Een goede gezondheid en welzijn vormen een essentieel onderdeel van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN. Door dagelijks samen te werken met onze klanten aan projecten die gericht zijn op het verlagen van zout, vet en suiker in voedingsmiddelen, evenals de ontwikkeling van smakelijke 0% alcoholische dranken, streven we ernaar om gezond eten en drinken de gemakkelijke keuze voor consumenten te maken. Op deze manier versterken we onze visie: ‘GROWING TOWARDS A SOCIETY WITH HEALTHY AND SUSTAINABLE CONSUMER BEHAVIOUR THROUGH OPTIMIZED PRODUCT CHOICES’. Samen kunnen we bouwen aan een gezondere toekomst voor iedereen.
Gendergelijkheid is niet alleen een fundamenteel mensenrecht; het is essentieel voor een duurzame en welvarende wereld, zoals benadrukt door de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN. Onze kernwaarde ‘You’re welcome’ belichaamt onze toewijding voor het creëren van een veilige én verwelkomende omgeving voor iedereen, inclusief deelnemers aan onze testen, klanten, leveranciers, en personeel. Voor ons personeel onderschrijven en ondersteunen een omgeving waar elk individu gelijke kansen krijgt, ongeacht sekse, leeftijd, identiteit, of achtergrond.
Duurzaam opgewekte energie is essentieel voor een betere toekomst, maar deze hulpbron is nog schaars. Bij Essensor zijn we voortdurend op zoek naar manieren om onze ecologische voetafdruk te verkleinen en ons energieverbruik te optimaliseren. Zo hebben we fietsen beschikbaar gesteld voor medewerkers, zodat zij duurzaam en gezond kunnen reizen. Bovendien bieden we consumenten de mogelijkheid om met hun vergoeding goede doelen te steunen, en geven we klanten de kans om jaarlijks, namens Essensor, bomen te planten.
Verantwoorde consumptie en productie zijn cruciaal voor een duurzame toekomst. Naast de herkomst van producten is het verbruik ervan net zo belangrijk. In sensorisch onderzoek worden producten vaak gepresenteerd op aanbiedingsmaterialen, waarbij wegwerpplastic veelvuldig wordt gebruikt vanwege de praktische uitvoering. Bij Essensor erkennen we de noodzaak om over te schakelen op herbruikbare materialen, zoals glas of porselein, en zetten we ons in om het gebruik van single-use plastic te verminderen. De kennis die we opdoen, delen we met ons netwerk om anderen die voor vergelijkbare uitdagingen staan te ondersteunen. Hiermee geven we invulling aan onze kernwaarde ‘Share knowledge’ en hopen we anderen te inspireren om dezelfde verantwoorde keuzes te maken, zodat we gezamenlijk bijdragen aan een duurzamere wereld.
Essensor werkt volgens de
norm voor marktonderzoek
Kwaliteit staat voorop bij ons, daarom zijn we gecertificeerd volgens de ISO 20252:2019 norm, specifiek voor marktonderzoek. Deze norm stelt strikte eisen aan de opzet, uitvoering en kwaliteitsbewaking van al onze onderzoeken—zowel kwalitatief, kwantitatief als observaties. Dit biedt onze klanten de zekerheid dat elk project zorgvuldig en volgens erkende richtlijnen wordt uitgevoerd, voor betrouwbare en nauwkeurige inzichten.