thumbnail

We helpen met het optimaliseren van producten. Zintuigen zijn onze tools

ESSENSOR Sensory & Consumer Research is dé specialist en marktleider in sensorisch onderzoek in Nederland, en heeft ook een sterke positie in Europa.

Wij ondersteunen grote bedrijven, multinationals en scale-ups in zowel de food- als non-foodsector om hun producten naar een hoger niveau te tillen. De smaak, geur, textuur en andere zintuiglijke eigenschappen zijn vaak dé sleutel tot succes. Deze bepalen of klanten keer op keer voor jouw product kiezen. En dat is toch waar het om draait?

Wil je ook jouw product prestaties verbeteren en de marktpositie versterken? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. We denken graag mee om jullie doelen te bereiken!

Een team van 20 specialisten
staat voor je klaar

Onze visie: Growing towards a society with healthy and sustainable consumer behaviour through optimized product choices

Vanuit een aangescherpte visie ondersteunen wij onze klanten met het ontwikkelen van een geoptimaliseerd productaanbod. Dus niet alleen ruimte voor het origineel, maar ook voor gezonde en duurzame alternatieven in de schappen van winkels. Het garanderen van beschikbaarheid, betaalbaarheid en een aantrekkelijke positie in de winkel leiden consumenten in de goede richting en helpen de transitie naar een duurzaam, rechtvaardig en uitgebalanceerd voedingspatroon.

Hoe bereikt ESSENSOR dit voor jou? Door slimme sensorische onderzoeksmethoden te gebruiken, die de kracht van menselijke zintuigen benutten om zo waardevolle inzichten te verkrijgen waar winnende en aantrekkelijke producten aan moeten voldoen om beter te presteren dan de concurrentie.

ESSENSOR streeft naar een samenleving met gezond en duurzaam consumentengedrag door het stimuleren van optimale productkeuzes. Met deze visie ondersteunen we onze klanten bij het ontwikkelen van een geoptimaliseerd productaanbod. Sinds 1987 zijn wij actief binnen het sensorisch marktonderzoeksdomein in Nederland en sindsdien zijn wij uitgegroeid tot autoriteit en marktleider in Nederland met onderzoekscentra in Utrecht, Wageningen en Vlaardingen. We gebruiken slimme sensorische onderzoeksmethoden die de kracht van zintuigen benutten, zodat we waardevolle inzichten bieden in wat aantrekkelijke producten nodig hebben om de concurrentie voor te blijven.

2023

Lancering van de SMAAKEXPEDITIE – een avontuurlijke training op weg naar professioneel proeven.

2022

Acquisitie Centrum voor Smaakonderzoek (CSO).

Lancering van smaakonderzoek.nl een spin-off van ESSENSOR – focus op supermarkten en horeca groothandel.

Winnaar MOA Award Marketing Research & Analytics bureau van het jaar 2022.

2021

Officiële samenwerking met de Food Innovation Academy(FIA).

2020

Officiële samenwerking met Wageningen Food & Biobased Research (onderdeel van de WUR).

2019

Samenvoeging van ESSENSOR en OP&P Product Research. ESSENSOR wordt hiermee autoriteit en marktleider in Nederland.

2011

Sensorische Profgroep wordt onderdeel van de MOA – Expertise Center voor Marketing Insights, Onderzoek en Analytics.

Oprichting European Sensorry Science Society (E3S) in Florence in aanwezigheid van Pieter Punter en Wim Vaessen.

2006

1e Sensorisch syposium in Nederland georganiseerd door de Sensorische Profgroep.

2002

1e druk van hèt sensorisch naslagwerk ‘Proeven van succes’ door de Sensorisch Profgroep onder voorzitterschap van Wim Vaessen.

1995

Start ESSENSOR door Wim Vaessen.

1994

Oprichting Sensorische Profgroep door Pieter Punter.

1987

Start OP&P Product Research door Pieter Punter en Aimee Oliemans.

Kom je ons team versterken?

De Sustainability Goals
van Essensor

Essensor heeft vijf Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) opgesteld om actief bij te dragen aan een duurzamere wereld. Deze doelen reflecteren onze toewijding aan zowel maatschappelijke als milieuvriendelijke initiatieven. Door verantwoordelijkheid te nemen in zowel onze processen als in ons dagelijks werk, hopen we positieve impact te maken.

2 Zero hunger

Het bereiken van het doel ‘Geen Honger’ is van cruciaal belang voor een duurzame toekomst. In Nederland ervaren ongeveer 450.000 mensen regelmatig honger, terwijl tegelijkertijd ongeveer een kwart van al het voedsel wordt verspild in Nederland. Bij Essensor voeren we veel smaaktesten uit met voedingsmiddelen, waardoor voedselverspilling een hoge prioriteit heeft. 

Door de benodigde hoeveelheid product vooraf goed te berekenen, minimaliseren we het overschot aan producten na een smaaktest. Bovendien zorgen we, in samenwerking met de Voedselbank en in samenspraak met onze klanten, dat producten die na de testen alsnog overblijven niet verloren gaan.  

3 Good health and well-being

Een goede gezondheid en welzijn vormen een essentieel onderdeel van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN. Door dagelijks samen te werken met onze klanten aan projecten die gericht zijn op het verlagen van zout, vet en suiker in voedingsmiddelen, evenals de ontwikkeling van smakelijke 0% alcoholische dranken, streven we ernaar om gezond eten en drinken de gemakkelijke keuze voor consumenten te maken. Op deze manier versterken we onze visie: ‘GROWING TOWARDS A SOCIETY WITH HEALTHY AND SUSTAINABLE CONSUMER BEHAVIOUR THROUGH OPTIMIZED PRODUCT CHOICES’. Samen kunnen we bouwen aan een gezondere toekomst voor iedereen. 

5 Gender equality

Gendergelijkheid is niet alleen een fundamenteel mensenrecht; het is essentieel voor een duurzame en welvarende wereld, zoals benadrukt door de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN. Onze kernwaarde ‘You’re welcome’ belichaamt onze toewijding voor het creëren van een veilige én verwelkomende omgeving voor iedereen, inclusief deelnemers aan onze testen, klanten, leveranciers, en personeel. Voor ons personeel onderschrijven en ondersteunen een omgeving waar elk individu gelijke kansen krijgt, ongeacht sekse, leeftijd, identiteit, of achtergrond.  

7 Affordable and clean energy

Duurzaam opgewekte energie is essentieel voor een betere toekomst, maar deze hulpbron is nog schaars. Bij Essensor zijn we voortdurend op zoek naar manieren om onze ecologische voetafdruk te verkleinen en ons energieverbruik te optimaliseren. Zo hebben we fietsen beschikbaar gesteld voor medewerkers, zodat zij duurzaam en gezond kunnen reizen. Bovendien bieden we consumenten de mogelijkheid om met hun vergoeding goede doelen te steunen, en geven we klanten de kans om jaarlijks, namens Essensor, bomen te planten.  

12 Responsible consumption and production

Verantwoorde consumptie en productie zijn cruciaal voor een duurzame toekomst. Naast de herkomst van producten is het verbruik ervan net zo belangrijk. In sensorisch onderzoek worden producten vaak gepresenteerd op aanbiedingsmaterialen, waarbij wegwerpplastic veelvuldig wordt gebruikt vanwege de praktische uitvoering. Bij Essensor erkennen we de noodzaak om over te schakelen op herbruikbare materialen, zoals glas of porselein, en zetten we ons in om het gebruik van single-use plastic te verminderen. De kennis die we opdoen, delen we met ons netwerk om anderen die voor vergelijkbare uitdagingen staan te ondersteunen. Hiermee geven we invulling aan onze kernwaarde Share knowledge en hopen we anderen te inspireren om dezelfde verantwoorde keuzes te maken, zodat we gezamenlijk bijdragen aan een duurzamere wereld. 

Essensor werkt volgens de
norm voor marktonderzoek

Kwaliteit staat voorop bij ons, daarom zijn we gecertificeerd volgens de ISO 20252:2019 norm, specifiek voor marktonderzoek. Deze norm stelt strikte eisen aan de opzet, uitvoering en kwaliteitsbewaking van al onze onderzoeken—zowel kwalitatief, kwantitatief als observaties. Dit biedt onze klanten de zekerheid dat elk project zorgvuldig en volgens erkende richtlijnen wordt uitgevoerd, voor betrouwbare en nauwkeurige inzichten.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.