Een avontuurlijke training naar professioneel proeven

De Expeditie van de Smaak is een in-company training speciaal voor die situaties waar een formeel sensorisch onderzoek niet kan door tijd- of budgetrestricties.

Download folderBekijk routekaart

Waarom zou je op Expeditie gaan?

Is Proeven deel van je dagelijkse werk bijv. in productontwikkeling of kwaliteitsbewaking; is de beslissing wat je volgende stap gaat zijn vaak gebaseerd op proeven? Dan is de Expeditie van de Smaak speciaal voor jou. Je zintuigen zetten je graag op het verkeerde been, terwijl ze juist je kompas moeten zijn op weg naar productspecificaties of consumentenvoorkeur. Met de vaardigheden die je in de Expeditie van de Smaak leert, wordt die weg korter en je bereikt sneller je doel.

Wat is er te ontdekken?

Je zult leren dat de route aanmerkelijk korter wordt als je goed leert navigeren door je zintuigen effectief te gebruiken. Dat begint bij ‘goed proeven’ en de eenvoudige voorwaarden die daarvoor gelden. De sensorische wetenschap levert je daarvoor het praktische kompas in de vorm van do’s en don’ts. Je leert ook dwaalsporen te vermijden en welke gidsen je kunt raadplegen.

Wie gaat er mee?

Iedereen die beroepsmatig beslissingen neemt over ontwikkelings- en/of kwaliteitsvragen op basis van de eigen zintuigen.

Wordt het zwaar?

Ja, het duurt twee dagdelen. Telefoon en laptop gaan op rantsoen en je komt een paar steile stukken tegen.

Verandert het mijn leven?

Ja, je bent gegroeid als je terugkomt. Je kunt met je zintuigen navigeren over de continenten van Smaak en Voorkeur. Je kunt je niet meer voorstellen dat je het ooit anders hebt gedaan. Je bent een onvergetelijke ervaring rijker.

FAQ

Waar u maar wilt. Meestal in een van de bedrijfsruimtes. Voor een optimale concentratie heeft het de voorkeur de expeditie of-site te organiseren.
De training is opgebouwd uit vier onderdelen van ongeveer 1,5 a 2 uur; een hele dag dus.
U wilt niet ergens halverwege een expeditie blijven steken. Het antwoord is dus nee.
We bespreken graag met u de mogelijkheden om voorbeelden en oefeningen speciaal te richten op uw eigen productgroep en bedrijfsprocesses.
De ideale groepsgrootte is 10 -12. Minder dan 6 geeft vaak te weinig kruisbestuiving.
Het format is In-company. De voorbeelden zijn gericht op uw eigen bedrijfssituatie. De training heeft daarmee maximaal effect. Afhankelijk van de belangstelling overwegen we of het mogelijk is een open versie te ontwikkelen.

Referenties

Als iedereen volgens de Best Practice regels werkt tijdens onze dagelijke proefsessies, helpt ons dat, dank je.

Ik heb echt van de training genoten. De presentatie was boeiend en hield de deelnemers steeds actief. De training heeft me cruciaal inzicht gegeven in het belang van Best Practice regels voor al het work-bench-proeven dat we doen. Alles wat ik vandaag geleerd heb kan ik onmiddellijk toepassen in de projecten waaraan ik werk. En de voorbeelden waren geweldig!

Aangenaam verrast door wat vandaag bracht. Ik vind dat jullie de noodzaak om best practice regels te volgen, overtuigend hebben aangetoond en ook hoe je dat naar je werkplek vertaalt.

Deze training bleek door alle deelnemer, ontwikelaars en managers, zeer gewaardeerd omdat de nadruk lag op de eenvoudige, informele proefzittingen die zij dagelijks aan hun lab-tafels organiseren. De waarde zat niet aleen in leren hoe je moet proeven, maar de effecten van die training beklijven. Zelfs nu, 2 jaar later, houdt iedereen zich nog aan de regels die ze in die training leerden en nieuwe medewerkers nemen die regels vanzelf over.

Ik heb gezien hoe hoogwaardige wetenschappelijke kennis op een practische en hanteerbare manier werd gebracht waardoor het allemaal begrijpelijk werd. De logica achter de best practice regels was dwingend en ze toepassen in het dagelijks werk vanzelfsprekend.

Meer over de expeditie leiders

De Expeditie van de Smaak is ontwikkeld door Wim Vaessen en Ton Teerling. Zij vertegenwoordigen samen meer dan 50 jaar ervaring in het sensorisch onderzoek en hebben reeds vele expedities in kleine en grote internationale bedrijven naar veilige en welvarende havens geleid.

Over Wim
Wim Vaessen heeft vele jaren ervaring in het opzetten, uitvoeren en leiden van verschillende sensorische projecten. Zulke projecten omvatten producttesten voor retailers, sensorische analyses, preference mapping en LSA studies, evenals uitgebreide onderzoeken over keuzegedrag van consumenten met behulp van virtual shop, eye tracking en andere impliciete meetmethoden voor grote bedrijven. Die ervaring is terug te vinden in de vele in-company cursussen en gastcolleges die Wim geeft. Wim is docent van de MOA training “Proeven van Succes” voor professionele sensorische onderzoekers.

Over Ton
Ton studeerde af bij Prof. Nico Frijda (Emotie-psychologie; Universiteit van Amsterdam) en werkte vervolgens samen met Prof. Ep Köster (Psychologie van geur en smaak) aan de Universiteit van Utrecht waar hij onderzoek deed naar het effect van geuren op menselijk gedrag. In de daarop volgende 18 jaar was hij werkzaam als Manager Sensory & Consumer Insights in de geur- & smaak-stoffenindustrie, eerst bij Quest International (nu Givaudan) en later bij International Flavors & Frangrances (IFF). In 2010 richtte Ton Pandai op. Pandai is een kleine flexibele onderneming die zich richt op het begeleiden van marktonderzoek in de voedingsmiddelenindustrie en het ontwikkelen van trainingen voor diezelfde industrie. Ton ontwikkelde binnen Essensor samen met Wim Vaessen “De Expeditie van de Smaak”.

Bel mij terugVraag info aan

Essensor b.v.
Rubenstraat 215A
6717 VE Ede
+31 (0)318 452 222
w.vaessen@essensor.nl